دیجیتال مارکتینگ

به مجموعه‌ای از فعالیت های بازاریابی که از طریق کانال‌های دیجیتال و دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. که البته امروزه بیشتر مفهموم دیجیتال مارکتینگ را با اینترنت مارکتینگ یا آنلاین مارکتینگ در نظر میگیرند. برخی از کارشناسان بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را یک رویکرد کاملا جدید می‌دانند که نیاز به روش‌های جدیدی برای دستیابی و یافتن راه‌های مختلف برای درک رفتار مشتریان در مقایسه با بازاریابی سنتی، دارد.

 

 

دیجیتال مارکتینگ یک سرزمین پهناور است که شاملِ جذب مشتریان از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، موتور‌های جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ... است.

 

 

چرا دیجیتال مارکتینگ؟
 

  1. به شرکت‌های کوچک فرصت رقابت با شرکت‌های بزرگ می‌دهد:

این دیجیتال مارکتینگ است که بدون در نظرگرفتن بزرگ یا کوچک بودن رقبا، زمین را برای شما هموار می‌کند، تا به رقابت بپردازید.درحقیقت با استفاده از استراتژی‌های صحیح و کارآمد، شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعیِ گسترده‌تری بسازید، رتبه‌ی بالاتری در صفحات گوگل داشته‌باشید،یا محصولات بیشتری را از طریق ایمیل و... به فروش برسانید.

 

  1. مخاطبین ایده‌آل مورد نظر ما را مورد هدف قرار می‌دهد:

تا زمانی که شما از بازاریابی سنتی مثل مجلات یا تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌کنید، می‌توانید مخاطبین خود را تا حد زیادی هدف قرار دهید. هر چه باشد، شما می‌دانید که چه کسی معمولا مجله، می‌خواند یا تلویزیون تماشا می‌کند.

اما اگر بخواهید با بودجه کم و حتی صفر، تبلیغات انجام دهید، چه؟

مهم نیست که مخاطبین ایده‌آل شما چه کسانی هستند. والدین در خانه‌ها و یا مدیران! شما می‌توانید با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال خریدار ایده‌ال خود را پیدا و هدف قرار دهید، حتی اگر پیدا کردن مشتریان و علایقشان به مانند پیدا کردن سوزنی در انبار کاه باشد!

 

  1. در محل مناسب مخاطبین را جذب می‌کند:

این روزها‌ مردم، کمتر نسبت به گذشته روزنامه و مجلات می‌خوانند و یا به رادیو گوش می‌دهند.

درعوض، آن‌ها بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند.

در حقیقت:

86% از ایرانیان به اینترنت دسترسی دارند.

و نزدیک به 75% از یوتویوب استفاده می‌کنند.

تقریبا 70% از مردم در سراسر جهان به صورت منظم فیس‌بوک را نگاه می‌کنند.

با این اوصاف چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت ؟

با استفاده از تکنیک‌های درست در بازاریابی دیجیتال، می‌توانید با مخاطبین خود، در جایی که می‌دانید حضور‌ دارند، ارتباط برقرار کنید.

 

  1. سهولت در نظارت و کنترلِ اثربخشی تبلیغات:

پیگیری نتایج کمپین های مختلف تبلیغاتی، در بازاریابی سنتی آسان نیست. ممکن است بدانید چند بار تبلیغ شما ظاهر شده ‌است. با این وجود، دانستن اینکه چند نفر واقعا به تبلیغات‌تان در روزنامه‌ یا تبلیغ تلویزیونی‌تان واکنش نشان می‌دهند، غیر ممکن است.

اما زمانی که یک کمپین بازاریابی دیجیتال را راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید هر جزئیاتی را ردیابی کنید. تنها با چند کلیک، می‌توانید بفهمید چند نفر روی آگهی شما کلیک کرده و چه چیزی می‌خرند. شما حتی می‌توانید همان گروه از افراد را با نوع دیگری از تبلیغات دوباره مورد هدف قرار دهید.

 

چگونه دیجیتال مارکتینگ به رشد کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند؟

 

از آنجایی که بازاریابی دیجیتال به صورت چند منظوره، قابل ردیابی و اندازه‌گیری است، به طور ویژه‌ای می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف کسب‌و‌کارتان کمک کند.

بیایید به برخی از راه‌هایی که با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید کسب‌و‌کارتان را بسازید، نگاهی بیندازیم:

 

  1. کاهش هزینه‌ها:
    بازاریابی سنتی بیشتر از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتالی هزینه دارد. زمانی که بر روی بازاریابی دیجیتالی تمرکز می‌کنید، می‌توانید همان نتایج قابل‌توجه در بازاریابی سنتی را این بار با هزینه‌های کم محقق کنید.

 

  1. فروش آنلاین:
    از آنجایی که بازاریابی دیجیتال به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، به طور طبیعی این تکنیک‌ها برای فروش آنلاین و نرخ تبدیل به کار گرفته می‌شوند. زمانی که بخواهید محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید، دیجیتال مارکتینگ بسیار ضرورت می‌یابد.

 

  1. افزایش درآمد:
    فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند از هر دو استراتژی تبلیغات پولی و ارگانیک(از طریق سئو )، درآمد ایجاد کنند. بازاریابی دیجیتال بدون در نظر گرفتن اندازه‌ی بودجه‌تان، به شما این فرصت را می‌دهد تا درآمد شرکت‌تان را بالا ببرید.

 

  1. هدف‌گذاری با دقت:
    کانال‌های بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا کاربران را با استفاده از اطلاعات جمعیت شناختی‌شان، علایق و حتی نوع وسیله‌ی مورد استفاده‌شان، هدف قرار دهید. این به این معنی است که شما می‌توانید در زمان مناسب با فرد مناسب در محل مناسب ارتباط برقرار کنید و بیشترین تلاش‌های بازاریابی خود را انجام دهید.

 

  1. کمک به توسعه کسب‌وکار:
    بدون توجه به اندازه کسب و کارتان، باید دائماً دایره‌ی مشتریان خود را گسترش دهید. بازاریابی دیجیتال به شما در گسترش مشتریان در سرتاسر کشور و جهان، کمک می‌کند تا شما بتوانید بازارهای جدید را ایجاد کنید و حتی کسب‌و‌کارتان را جهانی کنید.

 

  1. ایجاد اعتبار برند:
    چه شرکت شما جدید باشد چه قدیمی، مهم است که میزان آگاهی مخاطبین نسبت به برند را به طور مستمر افزایش دهید. فعالیت‌های دیجیتالی نه تنها می‌توانند برند شما را به مشتریان مرتبط معرفی کنند بلکه به شما در ایجاد یک نام برند مثبت با مشتریان وفادار کمک می‌کنند.