Content Marketing / بازاریابی محتوایی

 

بازاریابی محتوایی چیست ؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطب هدف کسب­ وکار شما است .

یا در یک تعریف ملموس تر بازاریابی محتوایی را اینطور تعریف می­ کنیم که یک روش بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب و به­ دست آوردن مخاطبی است که برای ما اقداماتی در جهت سود آوری بیشتر انجام می­ دهد .

بازاریابی محتوایی برای کسب­وکار ها را اینطور می­توان معنی کرد که شما به جای اینکه محصولات یا خدمات خود را تنوع دهید و از آنها برای ترغیب مشتریان استفاده کنید ، محتوای واقعاً مرتبط و مفیدی را در اختیار مشتری و مشتری خود قرار می دهید تا به آنها در حل مشکلات کمک کند. این موضوع به آنها این انگیزه را می ­دهد که خود به سمت شما بیایند .

تحقیقات سالانه نشان می­دهد که اکثر بازاریابان از بازاریابی محتوا استفاده می کنند . در واقع ، توسط بسیاری از سازمان­های برجسته در جهان ، از جمله P&G ، مایکروسافت ، سیسکو سیستمز ، و ... استفاده می شود. همچنین توسط مشاغل کوچک و فروشگاه های یک نفره در سراسر جهان توسعه و اجرا شده است. چرا؟ چون بازاریابی محتوایی است که کار می کند.

بازاریابی بدون محتوای عالی غیرممکن است .

صرف نظر از اینکه از چه نوع تاکتیک های بازاریابی استفاده می کنید ، بازاریابی محتوا باید بخشی از روند شما باشد ، نه چیزی جداگانه. بازاریابی با کمک محتوای با کیفیت ،  بخشی از انواع بازاریابی است .

فهرست :

  1. بازاریابی محتوایی چیست ؟

  2. مقدمه

  3. انواع بازاریابی محتوایی

  4. قالب های تولید محتوا در بازاریابی محتوایی

  5. مزایای بازاریابی محتوایی

  6. نتیجه گیری

 

انواع بازاریابی محتوایی :

  1. بازاریابی در شبکه های اجتماعی : استراتژی بازاریابی محتوایی قبل از استراتژی شبکه های اجتماعی شما است.

  2. بازاریابی محتوا برای سئو: موتورهای جستجو به کسب و کارهایی که محتوای با کیفیت و ثابت منتشر می کنند پاداش می دهند و این پاداش معادل هزاران مزایایی است که به لطف بازاریابی محتوایی درست برای سایت به دست می ­آید .

  3. بازاریابی محتوا برای روابط عمومی: استراتژی های موفقیت آمیز روابط عمومی به مسائلی که خوانندگان به آن اهمیت می دهند و نه تجارت آنها رسیدگی می کنند .

  4. بازاریابی محتوا برای تبلیغات PPC: تبلیغات PPC  که اختصار  ( Pey Per Click )  می باشد ، یکی از روش­ های بازاریابی است که در آن هر مجموعه­ای به ازای هربار کلیکی که توسط مخاطب بر روی  لینک تبلیغات انجام می­ شود هزینه پرداخت می ­کند . از این روش برای معرفی سریع ­تر برند و ترغیب کاربران به ورود به وب­سایت شما و انجام اقدامی مانند خرید محصول ، استفاده می­ شود .  برای کار PPC ، شما به محتوای عالی پشت آن احتیاج دارید . در واقع محتوا است که افراد را ترغیب میکند تا از سایت شما دیدن کرده و برند شما را به آنها معرفی می­کند .

  5. تولید محتوا برای بازاریابی ورودی: محتوا برای هدایت ترافیک ورودی به سایت باید مطابق اصول باشد تا کاربران جامعه مخاطب کسب­وکار شما را هدف قرار داده و آنها را وارد قیف بازاریابی شما کند . در واقع این مرحله اولین پله است و محتوای بازاریابی شما نقش اولین گام را بازی می­کند .

  6. استراتژی محتوا در بازاریابی محتوایی : اهمیت داشتن استراتژی محتوا برای بازاریابی بیشتر از هر بخش دیگری است. در واقع شما برای داشتن یک بازاریابی محتوایی حرفه­ ای به استراتژی حرفه ­ای نیاز دارید تا همه­ چیز مطابق اصول جلو رفته و این محتوا شما را به اهداف و چشم­انداز هایی که برای کسب­کار خود در نظر می­ گیرید برساند .

 

بازاریابی محتوایی با تلاش­های سنتی بازاریابی محصول متفاوت است . بازاریابی محتوا شامل مواردی مانند مقالات آموزشی ، کتاب­های الکترونیکی ، فیلم و وبینار است که به سوالات خاصی که مردم دارند پاسخ می­دهند و مواردی را که نمی ­توانند در جای دیگری پیدا کنند را برای آنها فراهم می­ کند .

این بهترین راه برای تبدیل شدن محصول یا خدمات شما ( صرف نظر از اینکه خارق العاده هستند یا یک محصول وخدمت معمولی را ارائه می­کنید) به یک برند متفاوت است که میان رقبایش متمایز به چشم می ­آید .

با تبدیل شدن به یک منبع و مرجع معتبر در مورد موضوعاتی که برای مشتریان بالقوه شما مهم است یا به آنها نیاز دارند ، به احتمال زیاد کسب­وکار شما توسط مخاطبان مناسب کشف می­شود و وفاداری و اعتماد آنها را جلب می­کند . این وفاداری و اعتماد ، برند شما را قادر می ­سازد روابط مشتریان با خود را تقویت کند و این یکی از معیارهای کلیدی است که منجر به سود­دهی بیشتر و صدها مزایا می­ شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی از قالب ها برای تولید محتوا در بازاریابی محتوایی :

  • اینفوگرافیک ها : اینفوگرافیک ها به طور کلی گرافیک های عمودی بلند و طولانی­ای هستند که شامل آمار ، نمودار ، متون کوتاه ، عکس و سایر اطلاعات هستند . در واقع در اینفوگرافیک ها با کنارهم قراردادن محتوای متنی و تصویری و استفاده از هر دوی اینها ، انتقال اطلاعات صورت می­گیرد .

از اینفوگرافیک ها در بازاریابی محتوایی برای رسیدن به اهداف مختلفی مانند  اطلاع رسانی اخبار و وقایع ، انتقال سریع اطلاعات ، آموزش های مختصر و مفید ، نتایج یک تحقیق یا آزمایش علمی ، نظرسنجی ، نقشه و مسیریابی ، جمع بندی اطلاعات در یک فضای کم و ... استفاده می­ شود .

اهمیت استفاده از اینفوگرافیک­ ها به این دلیل است که 65% مخاطبین سبک یادگیری بصری دارند و مغز انسان اطلاعات تصویری را 60000 برابر نسبت به متن سریع تر پردازش می­کند .

 

  • صفحات وب : بازاریابی محتوا برای طراحان وب مهم است چون مانند بسیاری از کسب­وکار های آنلاین ، طراحی وب اگر طبق اصول نباشد مشابه یک بازار شلوغ به نظر می­آید. بنابراین اگر میخواهید در این بازار و میان رقبا موفقیت خود را رقم بزنید باید راهی برای برجسته شدن پیدا کنید . بازاریابی و تولید محتوا در کنار اصولی که تجربه کاربر از ورود به وب­سایت شما و حتی خرید یا استفاده از خدمات را دلپزیر می­کند همان چیزی است که برای برجسته شدن به آن نیاز دارید .

 

  • پادکست ها : این روزها پادکست ها بیش از پیش در میان مردم از محبوبیت و نفوذ برخوردار هستند . این نفوذ خارق العاده در میان مردم باعث می ­شود تا مردم از پادکست ها در در حوزه های گوناگون و در روزمره­شان استفاده کنند . پادکست ها می­ توانند آموزش دهند ، مردم را سرگرم کنند ، به سرعت اطلاع رسانی کرده و اطلاعاتی را انتقال بدهند .

مهم نیست که حوزه کسب ­وکار یا فعالیت شما چیست ، با داشتن ایده های خلاقانه شما می ­توانید برای مجموعه خود ، محصولات یا خدماتی که ارائه می­ دهید پادکست های باکیفیت درست کنید . پادکست ها حتی قابلیت این را دارند که لبخند بر روی کاربر بنشانند ، احساسات او را هدف بگیرند و برای آنها الهام­ بخش باشند . همه­چیز به کیفیت محتوای تولیدی شما بر می­ گردد .

امروزه بازاریابی محتوایی یکی از کاربردی ترین ، موثر ترین و مفید ترین استراتژی های بازاریابی است.

 

 

 

 

 

 

 

مزایای بازاریابی محتوایی :

  1. محتوای باکیفیت در سایت :

اهمیت این موضوع در نگاه اول کم به­ نظر می آید اما اختصاص زمان بیشتر صرف بازاریابی محتوایی باعث می­شود محتوای بیشتری در سایت خود داشته باشید . این بدان معناست که مشتریان شما دلایل بیشتری برای برقراری ارتباط ، فرصت های بیشتری برای آشنایی با نام تجاری شما و اعتماد بیشتر خواهند داشت که منجر به افزایش نرخ تبدیل خواهد شد .

با داشتن محتوای عالی ، کاربران شما مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری می­کنند و این همیشه چیز خوبی است .

  1. برجسته شدن در موتور های جستجو :

هر پست جدیدی که به وبلاگ خود اضافه می­کنید صفحه جدیدی است که گوگل قصد دارد مطالب آن را بررسی کرده و  فهرست ­بندی کند .

 صفحات بیشتر همیشه با بازدید بیشتر همراه نیستند ، بلکه داشتن صفحاتی با کیفیت بیشتر فرصت بیشتری را برای رتبه بندی جستجو توسط موتور های جستجوی گوگل به شما می­ دهد.

اگر برای ارتقا کیفیت خود استراتژی مناسبی داشته باشید و از نکات کلیدی مثل استفاده از کلیدواژه ها و موضوعاتی که مشتری های مرتبط به شما آنها را بیشتر دنبال می­کنند در محتواهای خود استفاده کنید ، دسترسی بهتری به جامعه هدف کسب­ وکار خود خواهید داشت .   

  1. مرجع دامنه بالاتر :

نوشتن محتوای بیشتر و باکیفیت تر بالاتر باعث افزایش درک ، اقتدار ، ارتباط و اعتماد کاربران به سایت شما می شود. اگر محتوا های تولیدی شما ، پیوند های ورودی و خروجی بیشتری را از دیگر سایت ها و وبلاگ ها به­دست آورند ، اقتدار دامنه وب سایت شما افزایش می­یابد .

 این مزیت حاصل تولید محتوای اصولی طبق بازار یابی محتوایی است که نشان می­دهد هرچه درجه دامنه سایت شما بالاتر باشد یعنی ارتباط بیشتر و بهتری با رتبه بندی جستجو دارد .

بنابراین هرچه محتوایی با کیفیت بیشتر تولید کنید ، دید جستجوی ارگانیک بیشتری را در تمام نقاط سایت خود کسب خواهید کرد .

  1. ترافیک ارجاعی بیشتر :

وقتی به عنوان مهمان در انتشارات خارجی ( وب سایت هایی جز سایت خود ) شرکت می­کنید ، این امکان را خواهید داشت که به سایت خود پیوند دهید . این کار را در سایت های معتبر که بازدید بالایی هم دارند انجام دهید . تنها یک پست مهمان می­تواند هزاران بازدیدکننده جدید از سایت آنها را به سایت شما دعوت کند .

  1. ترافیک اجتماعی و دنبال کنندگان بیشتر :

برای افزایش میزان بازدید مخاطبان با محتواهای شما ، در بازاریابی محتوایی یک روش مرتبط با شبکه های اجتماعی وجود دارد . برای افزایش میزان مواجهه ، محتوای خود را در شبکه های اجتماعی کسب ­وکار های خود بارگزاری کنید .

اگر این کار را انجام دهید ، کاربران بیشتری مطالب شما را می­بینند و می ­خوانند . به علاوه کاربران این فرصت را هم دارند که محتوای شما را تنها با چند حرکت ساده با دوستان و دنبال­کنندگان خود به اشتراک بگذارند . این موضوع باعث افزایش حلقه مخاطبان پیرامون شما می­شود . با ادامه این روال بازاریابی محتوایی ، دنبال کندگان بیشتری را در شبکه های اجتماعی کسب خواهید کرد و از رسانه های اجتماعی بازدید بیشتری را به وب­سایت خود ارجاع خواهید داد .

  1. افزایش پتانسیل شما در بدست اوردن اهداف اصلی :

محتوای درگیر کننده باعث افزایش پتانسیل شما در رسیدن به اهداف اصلی در کسب و کارتان می­شود . محتوایی که به مخاطب کمک و اطلاع رسانی می­کند و برای او ارزش آفرینی می­کند از ارزش بالایی برخوردار است . پس محتوای خود را با درایت تولید کنید و همه چیز را به دست بازاریابی محتوایی بسپارید .

  1. ارتقا شهرت برند :

شهرت برند شما با بازاریابی محتوا بهبود می­ یابد . وقتی مخاطبان مطالب شما را بخوانند ، در حال ایجاد برداشت از نام تجاری شما خواهند بود . اگر آنها آنچه را بخوانند مفید ، آموزنده یا روشنگر باشد ، بیشتر به نام تجاری شما فکر می­ کنند . علاوه بر این ، اگر آنها ببینند که محتوای حرف ه­ای شما در منابع خارجی ( سایت های دیگر ) منتشر شده و در صفحات اجتماعی یا جاهای دیگر به چشم­شان بخورد شما را به عنوان یک مرجع و منبع معتبر در حوزه­ تان شناسایی می­ کنند . این رفتار منجر به ارتقا جایگاه کسب ­وکار شما و برندینگ می­ شود .

  1. ایجاد وفاداری در روابط با مشتریان :

شهرت بیشتر برند که در قسمت قبل به آن پرداختیم ، می­تواند به میزان شناخت شما از مشتریان و مخاطبان کمک کند . بازاریابی محتوایی همچنین می­تواند وفاداری و نزدیکی روابط شما با مشتری را افزایش دهد . اگر آنها به عنوان منبع اصلی به شما اعتماد کنند و شما را در حوزه خود از بهترین ها ببینند ، وفاداری آنها تا زمانی که محصولات شما را خریداری کنند تضمین می­شود .

  1. پناسیل تولید محتوا به­صورت نامحدود :

در بازاریابی محتوا هیچ محدودیتی از بابت حوزه فعالیت شما و یا صنعتی که در آن مشغول هستید وجود ندارد . به معنی واقعی کلمه هر صنعتی می­ تواند از انواع قالب های محتوا تحت یک استراتژی اصلی استفاده کند . برای این کار استراتژیست ­های محتوایی به کمک شما می­ آیند تا استراتژی حرفه­ای را برای عناوینی که قصد دارید تا به آنها بپردازید و چشم انداز هایی که به دنبال بدست آوردن شان هستید ، تدوین کنند .

 

  1. کاهش هزینه های بازاریابی :

بازاریابی محتوایی فقط به زمان نیاز دارد . این روش مقرون ­به صرفه و اثربخش بازدهی چند برابری نسبت به سایر روش ها دارد . البته در چند ماه اول استراتژی بازاریابی محتوا ممکن است نتیجه چندانی نداشته­ باشد ، اما چند ماه پس از آن شاهد رشد بیشتری خواهید بود . در صورت استمرار و رعایت نکات کلیدی ، بازده و سرمایه شما به راحتی به طور مداوم چند برابر خواهد شد .

 

بازاریابی محتوایی ارزان ، ایمن و در دسترس در هر صنعت است و در بسیاری از زمینه­ها مفید است . پس هرچه زودتر شروع به سرمایه­گذاری در آن کنید و در نهایت نتایج بهتری را بدست خواهید آورد.

هدفتان هرچه که هست ، چه افزایش نرخ تبدیل ، افزایش ترافیک ، یا بهبود روابط با مشتریان کافی ست استراتژی اصولی خود را تدوین کرده و تولید محتوا را آغاز کنید .

استراتژیست و کارشناسان ما در حوزه تولید محتوا در ناهیرا آماده همراهی شما در این مسیر هستند . برای درخواست تولید محتوای کسب­ وکار خود و انجام کلیه خدمات بازاریابی محتوایی ، با ما در تماس باشید .