بازاریابی دهان به دهان | WOM Marketing

آخرین باری که چیزی را تجربه کردید به خاطر می آورید و باید فقط به دوستان خود در مورد آن بگویید؟ این ممکن است یک رستوران یا فروشگاه جدید باشد که تازه افتتاح شده باشد ، یا جدیدترین وسیله ای که شروع به استفاده از آن کرده اید. خواه در این مورد صحبت کنید یا توییت کنید ، این هیجان برای به اشتراک گذاشتن چیزی است که باعث ایجاد تبلیغات دهان به دهان (WOMM) می شود.

این روزها 64٪ از مدیران بازاریابی معتقدند بازاریابی دهان به دهان موثرترین شکل بازاریابی است. و گرچه همه ما در مورد بازاریابی دهان به دهان شنیده ایم و آن را به طور منظم تجربه می کنیم ، هنوز روش های زیادی برای پیشبرد استراتژی دهان به دهان شما وجود دارد.

در ادامه ، ما در مورد این استراتژی قدرتمند بازاریابی ، از اصطلاحات اساسی گرفته تا آنچه دهان به دهان را از سایر انواع بازاریابی متمایز می کند ، توضیح می دهیم.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان (یا تبلیغات دهان به دهان) اقداماتی است که توسط یک کسب و کار انجام می شود تا دیگران را ترغیب کند تا خود به خود در مورد محصولات ، خدمات یا برند خود صحبت کنند .

 بازاریابی دهان به دهان همچنین به عملکرد کسانی که تجربیات خود را به اشتراک می گذارند و دیگران را از طرف شما توصیه می کنند ، اشاره دارد.

این برای شغل تو چه معنی میدهد؟ مشتریان اساساً برای شما بازاریابی می کنند! آنها مستقیماً به شبکه خود ، معمولاً به صورت حضوری یا در شبکه های اجتماعی ، تبلیغ می کنند که باعث می شود دهان به دهان نه تنها مقرون به صرفه ، بلکه بسیار ارزشمند باشد.

دهان به دهان معمولاً با رویدادی که مشتری تجربه می کند شروع می شود. این خدمات یک مشتری شگفت انگیز باشد یا یک هدیه رایگان با خرید ،  همین محرک ها برند تجاری شما را در رقابت متمایز میکنند و شما را در ذهن مشتریان حفظ می کند .

 

چرا بازاریابی دهان به دهان مهم است؟

درحالی که در گذشته ، بازاریابی دهان به دهان به تعداد مکان هایی که می رفتید و افرادی که از در دنیای واقعی با آنها تعامل رو در رو داشتید محدود می شد ، اما زمان تغییر کرده است و این نوع از بازاریابی هم شکل و شمایل خاص خود را با پیشرفت تکنولوژی پیدا کرده است .

اکنون ، به لطف شبکه های آنلاین و اجتماعی ، آنچه به اشتراک می گذارید می تواند در عرض چند ثانیه به میلیون ها نفر برسد . پس با توجه به این پیشرفت ، بازاریابی دهان به دهان فقط پس از یک تعامل متوقف نمی شود - یک نفر به دیگری می گوید ، و دیگری به دایره ارتباطات خود انتقال می دهد و این روند همینطور ادامه دارد .  با هر سهم ، ارسال مجدد یا بازتوییت ، بازاریابی دهان به دهان پتانسیل رشد نمایی را به همراه دارد و مانعی بر سر راه بازاریابی دهان به دهان برای یک برند موفق وجود ندارد .

اما جایی که  بازاریابی دهان به دهان واقعاً برجسته است نشان دهنده ی سطح بالای اعتماد به آن کسبوکار یا برند است . طبق گزارش نیلسن ، 92٪ مردم ، بیش از هر چیز به تبلیغات دیگر ، اعتماد به دهان یا مراجعه از طریق افرادی را که می شناسند ، دارند . این به این معنی است که وقتی کسی دوست یا یکی از اعضای خانواده اش راجع به یک برند تجاری خاص رنج می برد ، احتمال خرید او بسیار بیشتر است.

تأثیر بررسی ها بر تبلیغات دهان به دهان

شما می توانید تبلیغات دهان به دهان را از بسیاری جهات در برند خود ایجاد کنید . اما یکی از بهترین راه ها دریافت نظرات مثبت مشتری است . اکثریت 90٪ مردم قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات ، نظرات سایر مشتریان و کابران شما را می خوانند و 72٪ تنها پس از خواندن نظرات مثبت ، خرید خود را ادامه می دهند .

به علاوه ، نظرات و تحلیل های خوب به اثبات اجتماعی برند شما کمک می کند و اعتبار آنلاین شما را تقویت می کند - هر دو روش ، روش های فوق العاده ای برای اینکه شما در معرض دید مشتریان قرار بگیرید هستند و باعث می شوند تا افراد بیشتری درباره شما صحبت کنند.

نظرات و تحلیل های مشتریان همچنین به شما امکان می دهد در کانال ها و سیستم عامل های دیگر گسترش پیدا کنید. تصور کنید که مشتری ای در مورد یکی از محصولات و یا خدمات شما ، می نویسد . شما می توانید این بررسی را در کانال های دیگر جستجو و به اشتراک بگذارید .  شما می توانید برخی از بهترین بررسی ها را در حساب های خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ، یا حتی آنها را به عنوان گواهی در وب سایت خود ارسال کنید.

چگونه می توان بازاریابی دهان به دهان ایجاد کرد؟

جمع آوری را متوقف کرده و اتصال را شروع کنید ! این یک راهنمای اصلی برای هر استراتژی قوی تبلیغ دهان به دهان این روزها است.

مطمئناً می توانید میلیون ها دنبال کننده شبکه اجتماعی داشته باشید. اما برای استفاده موثر از رسانه های اجتماعی برای هدایت بازاریابی دهان به دهان ، باید فعال و جذاب باشید.

این به معنای ارائه اطلاعات ارزشمند ، پاسخ به سوالات و حتی به اشتراک گذاشتن برخی از محتوای تولید شده توسط مخاطبان است. مخاطبان نظراتی که از سمت افرادی که از جنس خودشان هستند را واقعی تر شمرده و آن را بسیار باور می کنند . تصور کنید که این مخاطبان در مقیاس وسیعی نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند . این همان چیزی است که بازاریابی دهان به دهان می خواهد .

هرچه ارتباط شما با دنبال کنندگان خود بیشتر باشد ، احتمال تبدیل شدن آنها به طرفداران و طرفداران واقعی بیشتر خواهد بود. و طرفداران واقعی معمولاً چه کاری انجام می دهند؟ آنها سودآوری شگفت انگیزی را برای شما رقم می زنند .  نام تجاری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و بازاریابی دهان به دهان خود را در بازارهای جدیدی افزایش دهید که ممکن است در غیر این صورت نتوانسته اید به آنها دسترسی پیدا کنید.

4 استراتژی بازاریابی دهان به دهان

با یک استراتژی مناسب ، می توانید با موفقیت یک جریان ثابت از  مراجعه کاربران و بازاریابی دهان به دهان قابل تکرار برای نام تجاری خود ایجاد کنید.

خوشبختانه کانال های دهان به دهان زیادی در اختیار شماست - برنامه های ارجاع ( برنامه هایی که مخاطبان را در برنامه ها به یکدیگر ارجاع می دهند ) ، برنامه های اینفلوئنسر ، بازاریابی شرکت های وابسته و ... . هر کدام از کانال ها را که انتخاب کنید ، کافی ست تنها یک استراتژی خاص برند خود را برای بازاریابی دهان به دهان تدوین کرده و آن را اجرا کنید .

در اینجا چند استراتژی اثبات شده برای بازاریابی دهان به دهان وجود دارد که برای کمک جهت شروع این نوع بازاریابی برای شما آنها را آورده ایم :

1. ایجاد محرک های دهان به دهان

راهکارها نشانه های کوچکی هستند که حتی بدون هیچ گونه تبلیغات واقعی ، مخاطب شما را در مورد برند تجاری شما یادآوری می کنند.

این نوع ارتباطی است که می خواهید برای نام تجاری خود ایجاد کنید. یکی از نمونه های معروف ، یک کمپین KFC است که در دهه 1970 در ژاپن برگزار شد. ترجمه شده به "کنتاکی برای کریسمس" ، یک بشکه مرغ سوخاری مهمانی را به عنوان شام کریسمس تبلیغ کرد. این کارزار چنان موفقیت آمیز بود که تا به امروز ، بسیاری از خانواده ها در ژاپن هنگام آغاز فصل تعطیلات ، مقداری مرغ سوخاری کنتاکی سفارش می دهند.

با پیدا کردن چیزی که مخاطب شما به طور منظم می بیند یا انجام می دهد ، عوامل خود را ایجاد کنید. با پیوند دادن نام تجاری خود با این موارد ، احتمال یادآوری و صحبت افراد درباره شما افزایش می یابد.

2. مخاطبان خود را جذب کنید .

مانند همه استراتژی های بازاریابی ، بازاریابی دهان به دهان هنگامی که مخاطبان خود را در درجه اول قرار دهد ، بهترین عملکرد را دارد. به این فکر کنید که چه چیزی بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد - یک مسابقه تعاملی ، یک ویدیوی از پشت صحنه و یا موارد دیگر. سپس با ادامه دادن خواسته های مخاطبان خود ، می توانید به ارزش اجتماعی خود اضافه کنید و مخاطبان را وادار کنید تا با علاقه و پشتکار نام برند شما را در هر جا و در هر زمانی تکرار کنند .

3. ارزش را برای مشتریان فراهم کنید .

برند هایی که ارزش گفتن دارند ، برند هایی هستند که ارزش ارائه می دهند. این به معنای حل یک مشکل یا ارائه خدمات بی نظیر به مشتری باشد ، مشتری که ارزش را می بیند این را با دیگران به اشتراک می گذارد.

تأمین ارزش نیز یکی از بهترین راههای جلب حسن نیت مشتری است. بنابراین اگر می توانید ارزش خود را ارائه دهید ( توجه کنید که : به شکلی که کاملاً برجسته باشد و شما را از رقبا متمایز کند !!! )  ممکن است فقط یک ارزیابی مثبت از مشتری کسب کنید و حرف خود را به حداکثر برسانید.

4- به احساس ضربه بزنید .

پیوست های عاطفی یکی از بزرگترین محرک های بازاریابی دهان به دهان است. اگر مردم به شدت نسبت به یک برند یا محصول احساس کنند ، حتی اگر گزینه منطقی تری هم پیش بیاید ، احتمالاً آن را کنار نمی گذارند و انتخاب خود را با قاطعیت حفظ کرده و حتی در مواردی ریسک هم نمی کنند .

مردم نیز بیشتر به احساسات پاسخ می دهند. خواه چیزی شاد ، غمگین ، خنده دار یا غیر از این باشد ، آنها به طور ذاتی می خواهند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند . بنابراین اگر می توانید تجربیاتی را خلق کنید که منجر به احساسات مثبت شود ، تلاش های بازاریابی دهان به دهان شما می تواند تا حد زیادی پیش برود.

تفاوت بازاریابی دهان به دهان با بازاریابی ارجاعی چیست ؟

بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ارجاعی ممکن است در ابتدا مشابه به نظر برسند ، اما تفاوت های مشخصی با یکدیگر دارند.

بازاریابی دهان به دهان همه چیز درباره این است که مردم در مورد برند یا تجارت شما صحبت کنند. این روش معمولاً از طریق علاقه عمومی مصرف کنندگان نسبت به برند شما یا محتوای منحصر به فردی که دارید است .  که منجر می شود تا مردم از شما صحبت کنند . همه چیز در مورد گسترش آگاهی از نام تجاری به مخاطبان شماست ، اگرچه می تواند مثبت یا منفی باشد.

از طرف دیگر ، بازاریابی ارجاعی  به اهداف اصلی و گرفتن نتایج خاص متمرکز است. مراجعه زمانی صورت می گیرد که شخصی که از برند شما استفاده می کند یا آن را می شناسد ، آن را به دیگران در شبکه خود ، معمولاً به یکی از دوستان ، اعضای خانواده یا همکارشان ، توصیه می کند. آنها برند شما را با دیگران به اشتراک می گذارند (بنابراین تولید دهان به دهان می کنند) ، اما با یک هدف مشخص - ارجاع شخص دیگر به برند شما.

بازاریابی ارجاعی (و انواع مختلف آن) بخشی از بازاریابی دهان به دهان است . معمولاً دهان به دهان در روند مراجعه به دیگران به طور طبیعی اتفاق می افتد و نیازی نیست تا به طور مجزا به آن بپردازید . اما در اصل خود ، بازاریابی ارجاعی به عنوان یک روش پیشگیرانه برای به دست آوردن مشتریان جدید در نظر گرفته شده است.

تلفیق بازاریابی دهان به دهان و ارجاعی

اکثر انواع بازاریابی به یک شکل یا دیگری از دهان به دهان استفاده می کنند. بازاریابی ارجاعی تفاوتی ندارد. در واقع ، دهان به دهان به شرکت ها کمک می کند تا مشتری های جدید را به طور مداوم بدست آورند ،که این هدف اصلی بازاریابی ارجاعی است.

با این حال ، به جای انجام فریاد گسترده ، بازاریابی ارجاعی به شما امکان می دهد شخصیت بیشتری پیدا کنید. بازاریابی مراجعه به معنای ایجاد انگیزه در مشتریان فردی است که یک محصول یا خدمات را با دیگران به اشتراک می گذارند. با گذشت زمان ، این نوع بازاریابی برای ایجاد وفاداری مشتری و ایجاد روابط طولانی مدت کار می کند.

تفاوت اصلی بین بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ارجاعی در مورد دوم است که به شما امکان می دهد نرخ تبدیل و سایر معیارها را کنترل کنید. با یک برنامه ارجاع ، مشاغل می توانند مشارکت مشتری را تشویق کرده و کل روند مراجعه خود را سازماندهی کنند. با کمک نرم افزار های ارجاعی می توان معیارها و آماری که توسط بازاریابی ارجاعی به دست می آیند را جمع آوری و تحلیل کرد .

یکی از این استراتژی های بازاریابی بهتر از دیگری نیست . در واقع ، بازاریابی دهان به دهان و مراجعه به سایت می تواند به درد یکدیگر بسیار بخورد. در واقع  با ترکیب هر دو در استراتژی کلی بازاریابی خود ، شانس موفقیت را افزایش می دهید.

سایر اصطلاحات مرتبط با بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان را می توان به عنوان یک استراتژی عمده تجاری ، در کنار بسیاری از مفاهیم بازاریابی دیگر مشاهده کرد .

در اینجا چند اصطلاح رایج وجود دارد که ممکن است در روند بازاریابی با آنها روبرو شوید:

بازاریابی همچنین به عنوان گشت و گذار در جهان شناخته می شود ، این شامل واداشتن سفرای اصلی یا تأثیرگذار برای پخش مکالمه در مورد نام تجاری شما می شود. این کار بر روی ایجاد رشد ویروسی در اطراف برخی از محصولات یا کمپین ها متمرکز است ، معمولاً با استفاده از تکنیک های جلب توجه (به عنوان مثال ، فیلم ها ، الگوهای رفتاری) و ایجاد هیاهوی آنلاین انجام می شود .

بازاریابی ویروسی: این نوع بازاریابی برای پخش سریع اطلاعات از فردی به فرد دیگر ، به شبکه موجود فرد متکی است. این روش از بازاریاب اغلب به صورت آنلاین یا استفاده از رسانه های اجتماعی انجام می شود، محتوایی که آنقدر جذاب است که مردم نمی توانند از انتشار نکردن آن به راحتی بگذرند و حتما به صورت ویروسی آن را به اشتراک می گذارند .

بازاریابی وبلاگ: همانطور که حدس می زنید ، این تبلیغ کالا یا خدمات از طریق وبلاگ است. در این حالت ، وبلاگ نویس فرد تأثیرگذار یا سفیر برند شما  است. با چند تبلیغ استراتژیک یا پست حمایت شده ، وبلاگ نویسان محتوایی را ایجاد می کنند که به سرعت به سمت دنبال کنندگان خود می رود و آنها نیز آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند. با داشتن وبلاگ های مناسب ، یک تجارت می تواند مقدار قابل توجهی از بازاریابی دهان به دهان را ایجاد کند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی: این نوعی بازاریابی دیجیتالی است که از بسترهای اجتماعی برای تولید دهان به دهان استفاده می کند. به لطف هشتگ ها و اشتراک گذاری ها ، محتوای موجود در شبکه های اجتماعی راهی برای دسترسی به افراد خارج از گروه اصلی زیر دارد. و همانطور که دیدیم ، محتوای به اشتراک گذاشته شده وقتی که از شخصی که می شناسید و به او اعتماد دارید به دست آمده باشد باعث می شود تا از ارزش بالاتری برخوردار شود .