مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ قطعاً موضوع جدیدی نیست و در واقع این شکل از بازاریابی ، قرن ها به صورت بازاریابی دهان به دهان وجود داشته است. با این حال ، در چند سال گذشته ، این شکل از بازاریابی رشد بی سابقه ای داشته است و با استقبال شدیدی از سوی کاربران مواجه شد . سال گذشته 63 درصد از بازاریابان با درک توانایی های بالقوه خود ، قصد داشتند بودجه خود را برای بازاریابی تأثیرگذار افزایش دهند.

یکی از چالش های عمده در بازاریابی تأثیرگذار ، شناسایی فرد تأثیرگذارهای مربوطه است. شما باید اطمینان حاصل کنید که هر اینفلوئنسری  که با آن قصد همکاری دارید در صنعت یا کسب و کار شما متخصص است یا به نوعی با آن تناسب دارد یا نه و تعداد زیادی از افراد مورد اعتماد و پیگیر صفحات او هستند یا خیر . اما چگونه می توانید تشخیص دهید که یک تأثیرگذار بالقوه واقعاً تأثیرگذار است یا نه؟ تعداد دنبال کنندگان تنها معیارهایی نیست که باید برای ارزیابی تأثیرگذار استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم تا پنج روش موثر برای شناسایی تأثیرگذاران واقعی را به شما معرفی کنیم .

اهمیت ارزیابی و انتخاب اینفلوئنسر درست :

برای یافتن اینفلوئنسر های مناسب برای یک کمپین تلاش زیادی لازم است. شما باید فردی مرتبط و تأثیرگذار را پیدا کنید تا بتواند به شما در دستیابی به اهداف کمپین شما کمک کند. همچنین ، هنگام جستجوی اینفلوئنسر باید مراقب باشید تا سرانجام با اینفلوئنسرهای جعلی که بودجه های شما را می خورند ، همراه نباشید. در مقاله بازاریابی اینفلونسری چیست از اهمیت این انتخاب و مزایایی که با خود برای کسب و کار شما به همراه دارد صحبت کردیم .

در اینجا برخی از مهم ترین ویژگی ها برای ارزیابی هنگام جستجوی تأثیرگذارهای مناسب آورده شده است.

1.میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر

همان طور که می دانید اینفلوئنسری که تعداد زیادی فالوئر جذاب دارد که پست ها او را دوست دارند ، نظر می دهند و به اشتراک می گذارند ، میزان تعامل بالایی دارد . میزان بالای تعامل به این معنی است که دنبال کنندگان او به محتوای آنها علاقه مند شده و از آن لذت می برند . با این حال ، اگر تعداد دنبال کنندگان درگیر نسبت به کل دنبال کنندگان بسیار کم باشد ، اینجاست که نشان می دهد آن فرد از میزان کمتری تاثیر بر مخاطبان خود برخوردار بوده و باید در انتخاب خود دقت کنید . این نشان می دهد که دنبال کنندگانش به سبک محتوایی که او منتشر می کند خیلی علاقه مند نیستند و در نهایت این به این معنی است که مخاطبانش با او درگیر نیستند یا پیروان آنها به طور ارگانیک کسب نشده اند. بنابراین شما باید میزان تعامل تأثیرگذاران بالقوه خود را ارزیابی کنید.

2.اعتبار اینفلوئنسر

برای جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان جدید ، تأثیرگذاران باید معتبر باشند . محتوای آنها نیاز به انعکاس علاقه های واقعی آنها نسبت به جایگاه های خاص آنها دارد . اعتماد از کلیدی ترین معیارها در انتخاب اینفلوئنسر تاثیرگذار باید باشد . زیرا دنبال کنندگان به میزان اعتمادی که به فرد دارند به حرف او توجه کرده و از انتخاب ها و معرفی های او استقبال می کنند .

همچنین محتوای مورد حمایت آنها نباید پر فروش به نظر برسد یا گویی که در حال تبلیغ یک برند هستند فقط به این دلیل که برای این کار به آنها پول پرداخت شده است. باید ا اصالت ، کیفیت مطلوب و ویژگی های آن کاملا روشن بیان شود تا فرد خود نیز به یقین برسد که محصولی با کیفیت به او معرفی شده است و این کار صرف پول انجام نشده است . اعتبار یک اینفلوئنسر چیزی است که باعث می شود مخاطبان آنها به آنها و توصیه هایشان اعتماد کنند. اطمینان حاصل کنید که محتوای اینفلوئنسر شما معتبر به نظر می رسد و پیروان آنها آن را به خوبی دریافت می کنند. در واقع ، 75٪ از بازاریابان وقتی برای فعالیت های خود اینفلوئنسر ا انتخاب می کنند به دنبال اصالت و اعتبار می گردند.

3.رهبری مخاطبین توسط اینفلوئنسر

تأثیرگذار موفق کسی است که بتواند با محتوای منحصر به فرد خود به دنبال کنندگانش  الهام و انگیزه دهد. تأثیرگذار بالقوه شما باید بتواند این کار را به درستی انجام دهد.

از حساب های اجتماعی آنها استفاده کنید تا از کیفیت کاری که می توانند ارائه دهند ایده بگیرید. برای ایجاد تأثیر ماندگار در ذهن پیروان آنها ، یک تأثیرگذار باید محتوای با کیفیت تولید کند. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که آنها دارای اندازه مناسب و معقول در حساب های اجتماعی خود هستند.

4. تجربه و تخصص

مهم نیست که یک تعداد تأثیرگذار چند دنبال کننده یا میزان بالایی از تعامل داشته باشد - اگر از نظر تخصص شما نباشند ، نمی توانند به شما در رسیدن به اهداف کمک کنند. اینفلوئنسر نمی تواند یک فرد تاثیرگذار برای همه حوزه های کاری و صنعت ها باشد . آنها باید به یک یا حداکثر دو حوزه مرتبط باشند . بنابراین برای به دست آوردن نتایج مطلوب از مبارزات خود ، باید با افراد تأثیرگذار در حوزه خود همکاری کنید. این یکی از مواردی است که کمک می کند تا در بازاریابی اینفلوئنسری هزینه و وقت خود را اتلاف نکنید و به مطلوب ترین نتایج برسید .

5.فعالیت اینفلوئنسر

تولید محتوایی که در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد ، نشان از یک تأثیرگذار موفق است. به غیر از کیفیت محتوا ، این به دفعات ارسال محتوا نیز بستگی دارد. اینفلوئنسری که در شبکه های اجتماعی بسیار فعال است احتمالاً شریک بهتری برای برند شما خواهد بود. همچنین ، شما باید یک تأثیرگذار پیدا کنید که برای تعامل با پیروان خود وقت بگذارد. تولید محتوای با کیفیت نیازمند زمان ، انرژی و خلاقیت بسیار است . بررسی کنید آیا آنها به نظرات پاسخ می دهند یا به آنها واکنش نشان می دهند و محتوای تعاملی (نظرسنجی ها ، آزمون ها یا مسابقه ها) ارسال می کنند .

چگونه یک تأثیرگذار ارزیابی کنیم ؟

تصور اینکه تعداد زیادی از پیروان منجر به تعامل زیاد شود ، تصور بسیار غلطی است که منجر به شکست می شود . هنگام شناسایی تأثیرگذارها باید کاملاً محتاط باشید وگرنه ممکن است در نهایت با یکی از تأثیرگذارهای غیرواقعی همکاری کنید.اما ، چگونه تأثیر واقعی را تشخیص خواهید داد؟ در اینجا چند روش موثر برای ارزیابی ویژگی هایی که قبلاً بحث شد و شناسایی تأثیرگذاران واقعی وجود دارد :

1.از ابزار حسابرسی و رتبه بندی بازاریابی تأثیرگذار استفاده کنید .

در روند بازاریابی اینفلوئنسر ، یافتن یک تأثیرگذار مناسب و مرتبط یکی از موانع عمده است. و در مورد تشخیص اینکه تأثیرگذار واقعاً تأثیرگذار است یا خیر ، واقعاً روی حیله و تزویر است. همانطور که قبلاً بحث شد ، شما باید میزان تعامل ، اصالت ، کیفیت پیروان آنها و غیره را محاسبه کنید تا بفهمید واقعا تأثیرگذار هستند. اکنون اندازه گیری و ارزیابی همه این پارامترها به صورت دستی در کنار غیرممکن است و عملی نیست.

خوشبختانه شما ابزاری مانند Buzzweb در اختیار دارید که می تواند تأثیرگذار بالقوه شما را به اندازه کافی تأثیرگذار تشخیص دهد. این بستر به شما کمک می کند تا مشخصات اینستاگرام اینفلوئنسر را برای ارزیابی صحت آنها تجزیه و تحلیل کنید. این تجزیه و تحلیل به شما اطلاعات مفصلی در مورد رتبه بندی کلی اینستاگرام آنها از A + به F ، میزان تعامل ، کیفیت مخاطبان و مشخصات جمعیتی مخاطبان اصلی آنها می دهد. همچنین می توانید با استفاده از Buzzweb قیمت پست هر وبلاگ نویسی را ارزیابی کنید.

2. نرخ تعامل را محاسبه کنید . 

هنگام ارزیابی تأثیرگذارها ، تعداد دنبال کنندگان نباید به اندازه نرخ تعامل مهم باشند. 20-30 پست اخیر را از تأثیرگذار بالقوه خود در نظر بگیرید و میزان تعامل را محاسبه کنید.

در حقیقت ، تأثیرگذاران با تعداد بسیار زیاد پیروان تمایل دارند که میزان تعامل کمتری داشته باشند. بنابراین شما باید میزان تعامل تأثیرگذاران بالقوه خود را به دقت محاسبه کنید تا بفهمید واقعا تأثیرگذار هستند یا خیر.

3. تأثیرگذارهای بالقوه خود را در Google قرار دهید . 

همچنین می توانید از Google برای جستجوی تأثیرگذار احتمالی خود استفاده کنید تا بفهمید تأثیرگذار بالقوه شما واقعاً تأثیرگذار است.

این جستجو ایده مناسبی در مورد اقتدار تأثیرگذار بالقوه شما در سیستم عامل های اجتماعی فراهم می کند. باید بتوانید موارد ذکر شده یا هر پست مهمان را که ممکن است نوشته اند ببینید. حتی اگر یک اینفلوئنسر از رسانه های اجتماعی زیادی پیروی نکند ، حضور کلی آنلاین آنها نشانگر اصالت تأثیرگذار است. همچنین باید محتوای رسانه های اجتماعی آنها را اسکن کنید تا از همکاری های تجاری قبلی آنها بازدید کنید. بفهمید آیا آنها محصولی را که برای پیروانشان مفید و با ارزش است تبلیغ می کنند یا تبلیغ هر چیزی و همه چیز می کنند. و بعد متناسب با اطلاعات کسب شده تصمیم گیری کنید .

4. در تله دنبال کنندگان فیک نیوفتید .

ماهها (حتی سالها) طول می کشد تا تعداد زیادی از پیروان را به صورت ارگانیک بدست آورید. نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد البته به جز افراد مشهور محبوب که از این قانون مجزا هستند . بنابراین مطمئن شوید که حساب های دارای تعداد زیادی فالوئر را که در مدت زمان کوتاهی به دست آورده اید ، بررسی کنید. اگر فقط تعداد دنبال کنندگان را ملاک انتخاب اینفلوئنسرها قرار دهید ، ممکن است در نهایت با اینفلوئنسرهای جعلی همکاری کنید. برای تعیین روند رشد پیروان تأثیرگذارهای بالقوه خود می توانید از ابزاری مانند Social Blade استفاده کنید. در رشد فالوور از هر جهش شدید مراقب باشید زیرا این نشان دهنده رشد غیر آلی است و این همان چیزی است که عامل خطر برای بازاریابی اینفلئونسری به شمار می رود .

5. هرگونه افزایش ناگهانی یا شدید درگیری را بررسی کنید . 

هنگامی که  نامزدی را ارزیابی می کنید ، از هر گونه جهش ناگهانی و سریع به سادگی گذر نکنید . گاهی اوقات ، افراد تأثیرگذار از همان صنعت یا صنعت ممکن است پست های یکدیگر را دوست داشته باشند ، نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. این به طور طبیعی میزان نامزدی را افزایش می دهد.

با این حال ، این یک پرچم قرمز بالقوه است که اینفلوئنسری که تعداد زیادی فالوور دارد و همچنین تعامل زیادی نیز دارد. به عنوان مثال ، اگر اینفلوئنسر بیش از 90 K دنبال کننده داشته باشد و بیش از 20K لایک و نظر داشته باشد ، ممکن است جای نگرانی باشد.

6. کیفیت تعامل را بررسی کنید . 

روش موثر دیگر برای ارزیابی تأثیرات واقعی ، بررسی نظرات در مورد پیام های تأثیرگذار بالقوه خود است. اگر متوجه شوید که نظرات تکراری و ناخواسته هستند ، احتمالاً ربات هستند. اما به آنالیز ها و نظرات واقعی که از سمت مخاطبین واقعی ثبت شده اند توجه بسیار کنید . آیا آماده اید که تأثیرگذاران واقعی را شناسایی کنید؟

انتخاب اینفلوئنسرها می تواند کمپین های بازاریابی اینفلوئنسر شما را خراب کند  یا شکست دهد. بنابراین همیشه اهداف کمپین خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن تأثیرگذاران خود را انتخاب کنید. در دام جستجوی اینفلوئنسر با تعداد دنبال کنندگان زیاد نیفتید. این لزوماً به این معنی نیست که تأثیرگذار در واقع تأثیرگذار است یا اینکه آنها می توانند به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کنند. قبل از همکاری با آنها ، میزان تعامل ، کیفیت تعامل ، کیفیت پیروان و سایر پارامترهای مورد بحث را بررسی کنید.