آیا می دانید در زمانی که مصرف کنندگان به سادگی به تبلیغات دیجیتال اعتماد نمی کنند یا حتی به آنها علاقه نشان نمی دهند ؟ پس در چنین وضعیتی چگونه می توانید با محتوای معنی دار به مخاطبان هدف خود برسید ؟

این همان بخش از بازاریابی توسط اینفلوئنسر هاست که پیش تر در مقاله ای مجزا به طور مفصل به آن پرداختیم .

اگرچه قطعاً هنوز هم در برخی موارد می توانند کارساز باشند ، اما این ثابت شده است که تبلیغات به تنهایی برای رسیدن به مخاطبان و جلب توجه آنها کافی نیست . شما همچنین باید بین برندتان و مخاطبان اعتماد ایجاد کنید و خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه های موجود در مکان خود معرفی کنید . وجه تمایز شما با دیگر رقبا می تواند تمایزی باشد که افراد راغب شوند تا شما را انتخاب کنند و شما می توانید با 2 تاکتیک به این هدف برسید :

  1. داشتن یک استراتژی عالی بازاریابی محتوا

  2. همکاری با افراد تأثیرگذار مرتبط با حوزه کاری تان

امروز قصد داریم تا به شما نشان دهیم که چگونه در 5 مرحله یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار ایجاد کنید.

مرحله 1

 اهداف و معیارها - اهداف شما چیست و چگونه می خواهید آنها را بسنجید؟

مانند هر استراتژی بازاریابی ، بهترین مکان برای شروع اهداف شما است. قبل از انجام هرکاری مشخص کنید که با کمپین بازاریابی اینفلوئنسر دقیقاً می خواهید به چه چیزی برسید؟

به عنوان مثال ، در اینجا برخی از اهداف اصلی وجود دارد که می توانید با یک کمپین بازاریابی تأثیرگذار به دست آورید :

  • به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کرده و آگاهی از نام تجاری خود را بهبود ببخشید.

  • ایجاد آگاهی و اعتماد به نفس با مخاطبان هدف خود.

  • فروش بیشتر / بازده بیشتر برای تجارت خود ایجاد کنید.

  • بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید.

در این مرحله لازم است تا برای دستیابی به هدفی که به حمایت از آن اهداف کمک می کند ، وقت بگذارید و اهداف کلی کسب و کار خود را در نظر بگیرید . این به شما کمک می کند کمپین واقعی خود را کنار هم بگذارید و یک دید کلی به مسیری که قصد دارید آن را طی کنید داشته باشید . به عنوان مثال ، اگر هدف شما ایجاد اعتماد و ایجاد اعتبار شما بود ، کدهای پیشنهادی انحصاری برای تأثیرگذارانی که با آنها کار می کنید ایجاد نمی کردید . در عوض ، شما می توانید یک روش متفاوت را ایجاد کنید ، مانند ایجاد روابط نزدیک و طولانی مدت با افراد تأثیرگذار . یا از طرف دیگر ، اگر می خواهید فروش خود را افزایش دهید ، باید پیشنهادهای اختصاصی برای فعالیت های تأثیرگذار خود ایجاد کنید .

برای کمک به تعیین اهداف خود می توانید از الگویی برای تعیین هدف مانند SMART استفاده کنید . این بدان معنی است که هدف شما باید این باشد:

  • خاص : به عبارت دیگر ، باید جزئیات آن را بیان کنید.

  • قابل اندازه گیری : اگر نمی توانید موفقیت هدف خود را بسنجید ، چرا حتی آن را انجام دهید؟

  • قابل دستیابی : آیا واقعاً می توانید به آن هدف برسید؟

  • مرتبط : این هدف چگونه به تجارت شما کمک می کند؟

  • محدود به زمان  : آخرین مهلت هدف شما چیست؟

در وبلاگ ما با خواندن پست SMART goals  می توانید از این مدل اطلاعات بیشتری کسب کنید و از این مدل کاربردی در تعیین اهداف کسبوکار، کمپین ، بازاریابی و ... خود استفاده کنید .

همانطور که در بالا مشاهده می کنید ، یکی از عناصر اساسی یک هدف خوب قابل اندازه گیری است . علاوه بر این ، در این مرحله ، شما باید دقیقاً نحوه اندازه گیری این اهداف را ذکر کنید .

به عبارت دیگر ، باید مشخص کنید که  KPI شما (شاخص های کلیدی عملکرد) چیست ؟

اگر هدف شما ارتقا سطح آگاهی از برند باشد ، می تواند چیزی مانند سنجیدن میزان بازدید به وب سایت شما و معیارهای تعامل در شبکه های اجتماعی باشد .

این دو هدف ، اهدافی هستند که قابل اندازه گیری هستند و به کمک ابزار های مختلف می توان آنها را سنجید .  یا اگر فروش بیشتری می خواستید ، پس روی تعداد فروشهایی که به عنوان KPI اصلی خود انجام می دهید تمرکز می کنید .

مرحله 2

 اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنید .

پس از دانستن اینکه می خواهید به چه چیزی برسید ، گام بعدی یافتن تأثیرگذارهای اجتماعی مناسب برای کمک به شما در رسیدن به آن هدف است . در رابطه با این موضوع که چگونه اینفلوئنسر مناسب کمپین بازاریابی خود را انتخاب کنیم ، می توانید به پست --------- ما در وبلاگ ناهیرا مراجعه کنید . در آن مقاله به این موضوع مفصل پرداختهایم . تأثیرگذارهای اجتماعی انواع مختلفی دارند که بستگی به نحوه طبقه بندی آنها دارد (بر اساس تعداد مخاطبان - تأثیرگذارهای کوچک ، افراد مشهور و غیره ، بر اساس نوع - وبلاگ نویس ، روزنامه نگار و غیره) . همچنین تاثیرگذاران شبکه های اجتماعی را می توان با توجه به حوزه ای که فعالیت می کنند هم دسته بندی کرد . هر نوع تأثیرگذار مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما به طور کلی ، این در مورد تعداد پیروان آنها ، مشهور بودن تأثیرگذار یا هر چیز مشابه دیگر نیست.

مهمترین چیز این است که درک کنیم مخاطبان چقدر درگیر هستند و تأثیرگذار واقعاً چقدر تأثیرگذار است .

همچنین هنگام انتخاب تأثیرگذارها برای کار ، مطمئن شوید که:

چه موضوعاتی را پوشش می دهند: آنها معمولاً در کانال های دیجیتال خود درباره چه چیزی صحبت می کنند؟ آیا این موضوع مربوط به مخاطبان هدف شما است؟ این را می توانید با ابزاری مانند Buzzsumo بررسی کنید. این یک ابزار تحقیق و بازاریابی تأثیرگذار است که به شما امکان می دهد تا به اینفلوئنسرها بپردازید و ببینید چه پیوندهایی در گذشته به اشتراک گذاشته اند . این به شما کمک می کند ایده بهتری از محتوای مورد علاقه آنها ، موضوعات مورد علاقه آنها و علایق مخاطبان آنها داشته باشید . این موضوع کمک می کند تا متوجه شوید که چه کسی مخاطبان آنها را تشکیل می دهد ، یا چه کسی آنها را دنبال می کند؟ در حالت ایده آل ، شما می خواهید بتوانید به مخاطبان هدف خود برسید و این آنالیز بهترین روش برای دستیابی به این هدف است .

مخاطبان آنها چقدر درگیر هستند؟ چقدر رابطه بین تأثیرگذار و پیروان وجود دارد؟ یک تأثیرگذار واقعی ، مخاطبی است که مخاطبان بسیار درگیر خود را داشته باشد (مخاطبی که محتوای آنها را به اشتراک می گذارد ، دائماً نظر می گذارد و موارد دیگر) - این بسیار مهمتر از اندازه مخاطبان آنها است .

برای کمک به یافتن تأثیرگذارها ، می توانید از انواع ابزارها - مانند Buzzsumo - استفاده کنید. برخی از ابزارهای مفید دیگر عبارتند از:

پیوند اجتماعی - این یک ابزار بازاریابی تأثیرگذار است که به کمپین کامل ، از یافتن تأثیرگذار تا همکاری با آنها و اندازه گیری موفقیت در کمپین تأثیرگذار ، کمک می کند. یکی از بخشهای مورد علاقه من این است که شما می توانید بر اساس پیروان و اطلاعات جمعیتی (مکان ، زبان ، گروه سنی ، جنسیت ، محل سکونت) آنها را جستجو کنید و حتی می توانید مارک های دیگری را که قبلاً با آنها کار کرده اند بررسی کنید . به این ترتیب ، شما می تواند اطمینان حاصل کند که شما به مخاطب مناسب رسیده اید . همچنین لازم به ذکر است که این پلتفرمی است که مارک ها و اینفلوئنسرها را مستقیماً به هم متصل می کند زیرا دارای یک بازار تأثیرگذار است که در آن می توانید افراد تأثیرگذار را جستجو کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

Upfluence - این یک نرم افزار بازاریابی تأثیرگذار با 3 ابزار اصلی است: جستجوی تأثیرگذار ، مدیر کمپین و تجزیه و تحلیل بازاریابی تأثیرگذار. می توانید از آن برای یافتن برترین تأثیرگذاران در طیف خود (از طریق وبلاگ ها یا شبکه های اجتماعی) با انواع فیلترها از جمله موقعیت مکانی ، میزان فعالیت آنها و معیارهای تعامل آنها در شبکه های اجتماعی استفاده کنید . پس از یافتن آنها ، می توانید از طریق ایمیل با آنها ارتباط برقرار کنید ، از نرم افزار برای مدیریت کمپین ها استفاده کنید و سپس عملکرد کمپین های خود را بسنجید .

مرحله 3 

با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید و یک کمپین درست بسازید . 

هنگامی که افرادی را که می خواهید با آنها کار کنید پیدا کنید ، روش های مختلفی برای ارتباط با تأثیرگذاران وجود دارد:

مستقیماً از طریق ایمیل (بسیاری از ابزارهای بازاریابی اینفلوئنسر ویژگی های دسترسی به اینفلوئنسر را ارائه می دهند) طبق یک پیام اصولی با  آنها ارتباط برقرار کنید تا متوجه شوید که آیا علاقه مند به همکاری هستند یا خیر. حتی می توانید آنها را به صورت آنلاین دنبال کنید و با برقراری ارتباط با آنها در کانال های دیجیتال خود پس از شناختی که از برندتان ایجاد کردید درخواست همکاری دهید . اما معمولا روش ارتباط با ایمیل روش حرفه ای تر و محبوب تری محسوب می شود .

اما چه اتفاقی می افتد که شما با تأثیرگذاران ارتباط برقرار کنید؟ چگونه می توانید یک کمپین بسازید که به نتیجه برسد؟

در اینجا جایی است که شما باید به اهداف خود مراجعه کنید و از خود بپرسید که با کمپین بازاریابی اینفلوئنسری می خواهید به چه چیزی برسید؟

مثلا :

آگاهی بیشتر از نام تجاری ،  که در این صورت باید اینفلوئنسرها را وادار کنید تا محصول شما را در کانال های خود بررسی کنند ، مسابقه ها و نمایشگاه هایی را ارائه دهند و آنها را در صفحه تأثیرگذار میزبانی کنند.

افزایش فروش : ایجاد کد تخفیف انحصاری / پیشنهادات ویژه برای تبلیغ در رسانه های اجتماعی یا از طریق یک برنامه بازاریابی وابسته .

بهبود اعتماد / شهرت : تأثیرگذاران را به سفیران برند تبدیل کنید ، محصولات / خدمات خود را برای افراد مناسب هدایا ارسال کنید.

با این اوصاف ، همیشه بهتر است در مورد این موضوع با تأثیرگذارانی که انتخاب کرده اید صحبت کنید و آنها را در جریان اهداف خود قرار دهید . آنها مخاطبان خود را به بهترین وجه می شناسند تا بتوانند نوع کمپین هایی را که می دانند در آنها تأثیرگذار خواهد بود بیابند و آنها را وادار به اقدام کنند و یا روشی مطلوب برای اجرای کمپین شما را مشخص کنند .

برای این کار کافی است تا به آنها بگویید که می خواهید چه چیزی را بدست آورید و سپس در مورد کمپین هایی که به شما کمک می کند تا در واقع به این اهداف برسید با آنها همکاری کنید . و مهمتر از همه ، بگذارید آنها آزادی عمل و خلاقیت خود را داشته باشند . به هر حال ، یک دلیل وجود دارد که شما به آنها مراجعه کرده اید و یک دلیل تأثیرگذار آنها وجود دارد: مخاطبان آنها محتوای آنها را دوست دارند. پس خود آنها بهتر از هرکسی از دنبال کنندگان خود شناخت دارند و می توانند برای سبک محتوایی که قرار است به اشتراک بگذارند ، تصمیم گیری کنند.

مرحله 4

پیگیری و بهینه سازی کنید .

هنگامی که کمپین شما فعال شد ، از همان لحظه اول رفتار مخاطبان ، آمار و ارقام و کلا همه چیز را کاملاً زیر نظر داشته و به دنبال کارایی و سنجش میزان تاثیرگذاری آن باشید . بسته به نوع کمپین ، ممکن است این فرصت را داشته باشید که در ادامه کار تنظیماتی انجام دهید و آن را برای نتایج بهتر بهینه کنید . یا حتی ممکن است در حین اجرای کمپین تغییراتی را اعمال کنید و برنامه خود را دستخوش تغییرات کنید .

مراقب هرگونه اشتباه باشید . خواه ارسال اشتباه است یا اشتباهات دستوری ، مراقب آنها باشید و از بروز آنها جلوگیری کنید .

پست های اجتماعی را که بسیار خوب کار می کنند شناسایی کنید و برای تقویت آنها هزینه بیشتری پرداخت کنید تا حتی نتایج بیشتری بدست آورید . و این نکته مهم را از یاد نبرید که در هر مرحله ای از کمپین اگر متوجه شدید که عملکردها کار نمی کنند ، تغییرات را اعمال کنید و استراتژی را از نو بچینید .

مرحله 5

 میزان بازگشت سرمایه خود را اندازه بگیرید . 

همانطور که ممکن است از اوایل به یاد بیاورید وقتی در مورد اهداف صحبت کردیم ، ما همچنین در مورد اهمیت توانایی اندازه گیری اهداف خود نیز صحبت کردیم. این به این دلیل است که شما می خواهید ROI را نشان دهید ، اما همچنین می توانید بفهمید چه عواملی موثر هستند و چه عواملی موثر نیستند و چگونه می توانید از این دانش در آینده برای ایجاد کمپین های بهتر استفاده کنید .

بنابراین ، با استفاده از KPI های مشخص شده هنگام تعیین اهداف خود ، موفقیت کمپین خود را بسنجید .

خلاصه کل مطالب :

همانطور که می بینید ، 5 مرحله مهم وجود دارد که یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار را تشکیل می دهند:

  • اهداف و KPI های خود را تعیین کنید تا به اندازه گیری نتایج شما کمک کند.

  • یافتن تأثیرگذارهای اجتماعی مناسب برای همکاری.

  • ارتباط با تأثیرگذاران و ایجاد رابطه حرفه ای جهت همکاری .

  • پیگیری و بهینه سازی کمپین خود در ادامه کار.

  • اندازه گیری نتایج و میزان بازگشت سرمایه در کمپین بازاریابی تأثیرگذار.