بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی / Location-based Marketing

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که چگونه بازاریابی مبتنی بر مکان می تواند تعامل تجاری شما را افزایش دهد ؟

در گزارشی که در سال 2019 منتشر شد ، آمار و ارقام نشان دادند که تقریباً از هر ده بازاریاب 9 نفر معتقد بودند که بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر مکان فروش آنها را افزایش داده است ، مشتری را افزایش داده و تعامل مشتری را افزایش داده است .

به لطف تحولات سریع در تلفن های همراه و برنامه ها ، مشاغل و مشتریان در حال تغییر نحوه ارتباط با یکدیگر هستند و این موضوع با بازاریابی مبتنی بر مکان افزایش قابل توجهی بر نرخ ها داشته است . و این آمار و ارقام اهمیت این موضوع در بازاریابی را به صاحبان کسبوکار یادآوری می کند .

در سالهای اخیر ، ثابت شده است که بازاریابی مبتنی بر مکان (که به آن بازاریابی مجاورت نیز گفته می شود) در چرخه های زندگی مشتری ، از کشف تا خرید تا درگیر شدن و حفظ و نگهداری مشتری پس از خرید موفقیت آمیز است . در صورت استفاده صحیح ، بازاریابی مبتنی بر مکان به بازاریابان امکان می دهد تا نیازهای خاص مشتری را با پیشنهادات هدفمند برای بهبود تجربه مشتری تدارک ببینند . در این صورت با حالت مطلوبی به نیاز مشتری پاسخ داده می شود و مشتری تجربه کاربری بهتری را دریافت می کند . با افزایش این یادآوری ها در ذهن مخاطب ماندگار می شوید .

اکنون مسئله ای که مطرح می شود این است که برای اجرای این نوع بازاریابی در کسبوکار به چه اقداماتی نیاز داریم و چه مراحلی را باید به ترتیب اجرا کنیم . در ادامه مقاله بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی مشتری ، به اقداماتی را که در تدوین استراتژی مطلوب در این موضوع به کمک شما می آید پرداختهایم .

1.مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید .

تهیه کالاها و خدمات شما برای همه همیشه بهترین نتیجه را ندارد . برای اطمینان از اینکه تلاش و منابع شما به هدر نمی رود ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا می کنید . و محصول با کیفیت خود را به جامعه درستی که جامعه هدف شما محسوب می شوند ارائه کنید . جامعه هدف مطلوب شما دسترسی شما به مخاطبینی که به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند را آسان تر می کند .

تقسیم مخاطب شامل تجزیه بازار هدف فعلی شما به گروه های کوچکتر و ارائه تأثیرگذارترین پیام ها است .

اما مخاطبان خود را چگونه تقسیم بندی می کنید؟ با توجه به سبک خدمات یا محصولاتی که ارائه می کنید مخاطبان خود را طبق شهر یا موقعیت مکانی ای که هستند ، جوامعی که به آنها تعلق دارند و ... دسته بندی کنید . این دسته بندی می تواند به ایجاد بخش های موثر مخاطب بر اساس رفتار و قصد مخاطب کمک کند .

هدف قرار دادن هر مشتری بر اساس ترجیحات وی ، احتمال خرید وی از فروشگاه شما را افزایش می دهد . همچنین نشان می دهد مخاطبان مختلف چگونه با تجارت یا کارزار شما ارتباط برقرار می کنند و به شما امکان می دهد استراتژی خود را برای موفقیت بهتر اصلاح کنید .

یک نمونه عالی از این موارد کاری است که اسنپ چت با تبلیغات خود انجام می دهد . تبلیغات مبتنی بر مکان شرکت به شرکای تبلیغاتی آنها این امکان را می دهد تا مشتریان خاص را بر اساس موقعیت مکانی (و همچنین جنسیت ، سن و سایر عوامل) هدف قرار دهند ، که به طور چشمگیری میزان موفقیت آن را افزایش می دهد .

2.توجه بر بازاریابی محتوایی موقعیت مکانی

برای تعامل واقعی با مشتریان و ایجاد رابطه معنادار با آنها ، باید محتوای مربوطه را در زمان مناسب و در مکان مناسب تحویل دهید .

مهمترین قسمت این است که بفهمیم چه محتوایی ارسال شود . اگرچه می تواند شامل فروش یا پیشنهادات فلاش باشد ، اما هنگامی که به راحتی مشتریان را در مورد محصولات و خدمات مربوطه آگاه می کنید ، بیشترین کارایی را دارند . برای اینکه از بازاریابی محتوایی و استراتژی و نحوه اجرای آن بیشتر اطلاع پیدا کنید ، به مقاله بازاریابی محتوایی  در وبلاگ ناهیرا مراجعه کنید .

 

3.در فضاهای هوشمند ادغام شوید .

فضاهای هوشمند روند بزرگ بعدی در بازاریابی مبتنی بر مکان است. فضاهای هوشمند معمولاً یک محیط فیزیکی است که به افراد امکان می دهد با استفاده از موقعیت مکانی با شبکه های بهم پیوسته ارتباط برقرار کنند . برای درک بهتر این موضوع ، به دستیار Google ، Siri یا Alexa فکر کنید .

گسترش روزافزون فضاهای هوشمند نه تنها به افراد با کارهای کوچک روزانه کمک می کند . بلکه همچنین کسبوکار های بزرگ و برندها را قادر می سازد تا از طریق این دستگاه ها با مشتریان خود تماس بگیرند . یا تعامل دو سویه صاحبان کسبوکار با مشتری را بیش از پیش کنند و از مزایایی که این موضوع برای آنها به همراه دارد بهره مند شوند . به عنوان مثال ، اگر مشتری وارد یک فروشگاه مواد غذایی شود ، نوتیقیکیشن اپلیکیشن شما در دستگاه او می تواند مکان را تشخیص داده و به او یادآوری کند که شیر بخرد یا از محصولات تازه شما ، محصولاتی که تخفیف ویژه خورده اند و ... دیدن کند .

همانطور که فضاهای هوشمند حتی بیشتر در زندگی ما ادغام می شوند و این روند با سرعت زیادی ادامه دارد ، بازاریاب ها می توانند تبلیغات متناسب با مشتری هدف را به روشی غیر سرزده انجام دهند ، زیرا این دستگاه چیزی است که مشتری از آن استفاده می کند و آن را نزدیک خود نگه می دارد .

4.استراتژی های شبکه های اجتماعی را تصویب کنید

چسبیدن فقط به یک کانال برای فعالیت های بازاریابی می تواند بی تأثیر باشد . و حتی ممکن است شما را گمراه کرده و منابع و ذخایر شما در مسیر اشتباه هدر رود .  این روش نه تنها محدود کننده نیست ، بلکه می تواند درصد عمده ای از مخاطبان را کنار بگذارد .

در عوض ، یک استراتژی بازاریابی در همه کانال هایی که با حوزه کاری شما همخوانی دارند به شما امکان می دهد تا مخاطبان بیشتری را پاسخ دهید و ارتباط نزدیک خودتان را با آنها حفظ کنید . تبلیغات فیزیکی ، مانند بنرها یا بروشور ها، می تواند شامل کدهای QR باشد تا مشتریان را به کانال های رسانه های اجتماعی شما هدایت کند . کدهای QR می توانند کانال های مختلف را به یکدیگر متصل کنند ، زیرا سریع اسکن می شوند ، می توانند رفتار مشتری را ردیابی و تحلیل کنند و حتی می توانند به راحتی مخاطبان را دوباره هدف بگیرند .

 همچنین از طریق لینکدهی در وب سایت و اپلیکیشن تان نیز میتوانید آنها را به صفحات اجتماعی خود هدایت کنید . البته لازم به ذکر است که در این موضوع اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی  را نادیده نگیرید و برای آن زمان و انرژی خرج کنید . امروزه این نوع از بازاریابی بازده خوبی دارد و هنگامی که شما چند روش اصولی را متناسب با هم جلو ببرید این روند بازده برای شما سیر بهتری را طی خواهد کرد .

5.محلی سازی برنامه تلفن همراه

پیش بینی می شود که بومی سازی برنامه های تلفن همراه در سال های آینده به جریان اصلی برای همه کسبوکار ها تبدیل شود . اکثر برند ها قبلاً خدمات برنامه تلفن همراه خود را محلی کرده اند تا منطقه خاص را هدف قرار دهند .

بهترین مثال برای محلی سازی برنامه های موبایل ، مک دونالد است . غول فست فود در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و هر منطقه منوی متفاوتی را برای تهیه غذا به طور خاص برای مردم محلی ارائه می دهد . پس از شناسایی مکان کاربر ، می تواند به نزدیکترین شعبه مک دونالد پیوند داده و محتوای متناسب و تبلیغاتی ارسال کند .

این نه تنها درک از مشتریان منطقه را نشان می دهد ، بلکه منجر به وفاداری و حفظ مشتری می شود و با توجه به اینکه منویی متناسب با رژیم غذاییی مشتری را ارائه می دهد سطح رضایت مشتری از برند را نیز افزایش می دهد .

6.بسته شدن

افزودن راه حل های مبتنی بر مکان به کمپین بازاریابی شما می تواند یک سرمایه گذاری هوشمندانه برای هر کسب و کاری باشد که به دنبال برقراری ارتباط با مشتری باشد ، صرف نظر از اینکه این کسبوکار در کدام موقعیت مکانی مستقر است .

با به کار بردن برخی از بهترین روش ها برای استراتژی های مکان یابی که در بالا ذکر شد ، بازاریاب ها می توانند از قدرت بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی برای تحویل اطلاعات متنی و اجرای انواع روش های بازاریابی و تبلیغات با مشتریان شما به صورت فیزیکی و دیجیتالی استفاده کنند .